پرسشنامه سازگاری دانشجویان

پرسشنامه سازگاری دانشجویان
در این پژوهش به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه سازگاری استفاده شده است. این پرسشنامه توسط فرحبخش،(۱۳۹۰) تهیه شده و دارای ۹۷ سئوال میباشد که جنبه های سازگاری اجتماعی، عاطفی، هدفمندی و خودیابی، سازگاری تحصیلی و دلبستگی به رشته و دانشگاه را مورد سنجش قرار می دهد. یکی از آزمون هایی که برای سنجش سازگاری دانشجویان ساخته و مورد استفاده واقع شده است مقیاس سازگاری دانشجویان[۱] (CAS) می باشد. این آزمون چند بعدی توسط آنتون و رید[۲]؛(۱۹۹۱) برای استفاده در مراکز مشاوره ای تهیه شده است.
آزمون مذکور دارای ۱۰۸ سئوال و ۹ خرده مقیاس است که شامل اضطراب، افسردگی، افکارخودکشی، سوءمصرف مواد، عزت نفس، مشکلات بین فردی، مشکلات خانوادگی، مشکلات آموزشی و مشکلات شغلی می باشد نافزیگرکولارد، اسمیت ویسول[۳]؛(۱۹۹۸). برای ساخت این آزمون ابتدا ۳۰۷ سئوال طراحی گردید. آنگاه توسط هفت متخصص در این زمینه مورد بررسی واقع شد و سرانجام ۱۰۸ سئوال آن مورد تأیید و بقیه حذف گردید.
پرسشنامه اولیه بر روی ۲۲۴ نفر دانشجو اجرا شد و پس از تحلیل سئوالات ۱۰۸ سئوال باقی ماند.انتون، رید[۴]؛(۱۹۹۱). پژوهشهای متعددی پایایی این آزمون را به روشهای مختلف تأیید کرده است.کوک[۵]؛(۲۰۰۲). بطور کلی پایایی درونی خرده آزمونها بین ۸۰/۰ تا ۹۲/۰ با میانگین ۸۶/۰ گزارش شده است. ویسول[۶]؛(۱۹۹۶).به نقل از فرحبخش؛(۱۳۹۰).
آزمون دیگری که به منظور سنجش سازگاری دانشجویان تهیه شده پرسشنامه انطباقی دانشجویان[۷] است که توسط بکروسینکر؛(۱۹۸۴)ساخته شده است. آنها آزمون خود را با این فرض تهیه نمودند که سازگاری دانشجویان یک امرچند وجهی است و دانشجو باید طی فرآیندهای انطباق با محیط آموزشی بتواند خود را با الزامات و شرایط آن منطبق سازد. ساندرا، ونسا گنز[۸]؛(۲۰۰۴). به نظر بکرو سینکر[۹]؛(۱۹۸۴)
سازگاری دانشجویان دارای چهار بعد می باشد که عبارتند از:
سازگاری آموزشی
عبارت است از توانایی دانشجو در مدیرت و کنترل شرایط آموزشی که در شرایط جدید با آن مواجه شده است. توان انطباق دانشجو با مقررات، مطالب درسی، کسب شیوه یادگیری جدید، حضور درکلاس و برنامه مطالعه متناسب با دوره دانشجویی، مربوط به این بعد از سازگاری می گردد. همچنین ایجاد و حفظ انگیزه لازم برای بودن در دانشگاه، هدفمندی تحصیلی، عدم دودلی نسبت به ارزشمندی دانشگاه، انجام وظایف آموزشی، مطالعه منظم، حضور فعال در کلاس درس، تسلط بر مطالعه ویادگیری دروس، از ویژگیهای این بعد از سازگاری است.
این بعد سازگاری دارای چهارجنبه انگیزشی[۱۱]، پشت کار[۱۲]، عملکرد[۱۳]، ورضایت از محیط آموزشی[۱۴] ، می باشد. نمونه سئوالاتی که در این بخش استفاده شده است عبارتنداز: “دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه در دانشکده حضور داشته باشم(انگیزش) مرتب سرکلاس حضور می یابم(پشت کار)یادآوری دورس برایم سخت و مشکل است(عملکرد)کیفیت دروس برای من رضایت بخش است”(رضایت از محیط آموزشی)
سازگاری اجتماعی
در این نوع سازگاری دانشجو با محیط اجتماعی خود رابطه مناسبی برقرار کرده و روابط بین فردی خویش را به نحو مناسبی با همکلاسی ها، اساتید، کارمندان و سایر گروههای دانشجویی توسعه می دهد. به علاوه در فعالیتهای مختلف اجتماعی مشارکت می کند، گروهای رسمی و قانونی موجود در دانشگاه را شناسایی و در آنها عضو می شود، در برنامه های مختلف اجتماعی که در دانشکده یا دانشگاه برگزار می شود شرکت می کند. دوستان مناسبی را برای خود انتخاب می کند و با آنها روابط صمیمانه و حمایتی متقابل برقرار می نماید، به راحتی با احساس غربت و تنهایی کنار می آید، احساس دلتنگی و دوری از خانواده را می پذیرد و مانع تأثیر منفی آنها بر عملکرد اجتماعی و درسی خود می گردد.
این بعد سازگاری دارای جنبه های سازگاری اجتماعی کلی، سازگاری با اطرافیان در محیط آموزشی، احساس غربت زدگی[۱۶]، در محیط اجتماعی می باشد. نمونه سئوالاتی که در این قسمت مورد استفاده شدهاند عبارتند از: آیا در فعالیتهای اجتماعی که در دانشکده انجام می شود شرکت می کنید(سازگاری عمومی اجتماعی)، با همکلاسی های خود مراوده و دوستی بر قرار کردهاید(روابط با دیگران)، آیا برای خانواده دلتان تنگ شده است(غربت زدگی)، آیا از بودن در این دانشکده لذت می برید(محیط اجتماعی).
سازگاری شخصی عاطفی
مربوط به وضعیت سلامت روانی و جسمی فرد در محیط جدید می باشد. این بعد سازگاری میزان علایم و نشانه های آشفتگی روحی و روانی مثل احساس غمگینی، اضطراب، بد خواب و یا دردهای جسمانی را شامل می شود. این قسمت از سازگاری شامل جنبه های روان شناختی و جسمی است. احساس تنش و عصبیت در دانشگاه، فرسودگی، خستگی، ناتوانی، خشم ، میل به پرخاشگری، توانایی مقابله با مشکلات دانشگاهی نیز از کنش های مربوط به سازگاری شخصی– عاطفی می باشند. نمونه سئوالات این بخش از سازگاری عبارتند از:”احساس بدخلقی و غمگینی میکنم(روان شناختی)اشتهای خوبی دارم”(جسمی) (ساندرا،ونسا گنز[۱۸]،۲۰۰۴).
دلبستگی مؤسسه ای:
منظور از این بعد سازگاری میزان علاقه مندی و همانند سازی و تعهد فرد با دانشگاه یا دانشکده، اساتید، رشته تحصیلی، همکلاسی ها است. میزان لذت فرد از بودن در دانشگاه، اشتغال ذهنی برای رها کردن دانشکده، اشتغال ذهنی برای پیدا کردن زمانی برای دور شدن از دانشگاه، ترجیح دانشگاه های دیگر به دانشگاه خود، به فکر انتقال یافتن از آن دانشگاه یا دانشکده به مکان آموزشی دیگر حالاتی هستند که به این بعد سازگاری مربوط می شوند.
این بعد سازگاری دارای دو جنبه است:
دلبستگی کلی به دانشگاه و ادامه تحصیل در آن. دلبستگی به دانشگاهی که خودش در آن تحصیل می کند می باشد. نمونه سئوالات این بخش عبارتند از”من از اینکه دانشگاهی هستم لذت می برم(دلبستگی کلی)، من از این که دانشجوی این دانشگاه هستم لذت می برم” (ساندرا،ونسا گنز،۲۰۰۴؛ بکر،سیرک،۱۹۸۹،لیدا،کارول؛۲۰۰۳). هر آزمودنی در این پرسشنامه داراری یک نمره کلی که شاخص سازگاری کلی او بود و چهارنمره که مربوط به چهار بعد سازگاری می شود را کسب مینماید. فرحبخش؛(۱۳۹۰).
مشاوره 24 ساعته : 09199631325 و 09353132500
خطوط دارای تلگرام و واتس اپ نیز می باشد.
خدمات پایان نامه من ( در زمینه مشاوره انجام پایان نامه ها ) :
با همکاری آسان مقاله + ایزی تز + دکتر تز
دیدگاهتان را بنویسید